Sisältö

MS-tauti ja mielen hyvinvointi

Mielen hyvinvointi

hyvinvoinnin_osa-alueet-1-2.jpg

Kehon ja mielen hyvinvointi kulkevat käsi kädessä. Oman mielen eli itsetuntemuksen, asenteen ja mielenrauhan treenaaminen kannattaa yhtä lailla kuin fyysisen kunnon harjoittaminenkin.

Mielen hyvinvointi

Kehon ja mielen hyvinvointi kulkevat käsi kädessä. Valoisa mieli ei välttämättä aina edes tunnista kipua. Toisaalta mieli saattaa reagoida hyvinkin herkästi kehollisiin tuntemuksiin – ja toisin päin.

Oman mielen eli itsetuntemuksen, asenteen ja mielenrauhan treenaaminen kannattaa yhtä lailla kuin fyysisen kunnon harjoittaminenkin. Maailmanlaajuisesti tunnetun Voima-kirjan kirjoittaja Rhonda Byrne uskoo, että positiivisten ajatusten ja tunteiden avulla ihminen voi muuttaa koko elämänsä. Kaikki ihmiset, tilanteet ja tapahtumat, joihin elämäsi varrella törmäät, hakeutuvat puoleesi sen mukaan, millaisia ajatuksia ja tuntemuksia olet tuottanut. Mikään ei tapahdu itsestään, uskoo Byrne.

Vaikka oma näkemys poikkeaisikin esimerkiksi Rhonda Byrnen tavasta jäsentää maailmaa, mielenhallintaa ja itsetuntemusta käsittelevään kirjallisuuteen tutustuminen on itse kullekin opettavaista. Itsensä kanssa sinut oleva ihminen hyväksyy sen, että hän ei ole koskaan täysin valmis. Mielen hyvinvoinnin edistämiseksi onkin hyödyllistä ravistella välillä myös omia asenteita ja tapoja.

Mikäli itsensä tuntee pitkään alakuloiseksi, eivätkä asiat lähde ratkeamaan omin avuin, voi olla paikallaan hankkia keskusteluapua esimerkiksi psykologilta. Monesti ammattilaisen kanssa puhuminen auttaa aukaisemaan solmuja ja pääsemään eteenpäin elämässä, sekä näkemään elämässä ikävien asioiden sijaan mahdollisuuksia.

 

Lähde: Rhonda Byrne, 2011. Voima. 1. painos. 272 s. WSOY, Suomi.

Oliko tämä sivu hyödyllinen? Kyllä 25 Ei 1